زدوبندهای غیرقانونی و مفاسد اقتصادی با حذف تعاملات رودررو کاهش می‌یابند

حسین طالبی – عضو شورای عالی انفورماتیک کشور – در گفت‌وگو با خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان این مطلب و با اشاره به نقش فن‌آوری اطلاعات در مبارزه با مفاسد اقتصادی اظهار کرد: یکی از دلایل و عوامل بروز مفاسد اقتصادی بین مردم، مسوولان و سازمان‌ها در تعاملات، داد و ستدها و تعاملات اقتصادی نبود شفافیت است و از آنجا که IT بهترین ابزار برای ثبت دقیق تعاملات اقتصادی و فعالیت‌های مربوط به داد و ستدها، تسهیلات، منابع مالی و غیره به شمار می‌رود، بنابراین در رابطه با مبارزه با مفاسد اقتصادی نقش مهمی خواهد داشت.
وی با تاکید بر این که امکان بروز مفاسد اقتصادی در محیط شفاف وجود نخواهد داشت، گفت: تعاملات چهره به چهره تسهیلات‌دهندگان و تسهیلات‌گیرندگان باعث می‌شود هر نوع زد و بند غیرقانونی در این زمینه ایجاد ‌شده و در نتیجه مفاسد اقتصادی توسعه پیدا می‌کند.
این کارشناس با تاکید بر اینکه در دولت الکترونیکی تعامل بین تسهیلات‌دهنده و گیرنده حذف می‌شود، افزود: فرد بدون نیاز به مراجعه به سازمان‌های خدماتی از طریق رایانه سرویس‌های خود را به صورت الکترونیکی دریافت می‌کند و به دلیل حذف تعاملات رو در رو امکان زد و بندهای غیرقانونی و در نتیجه مفاسد اقتصادی حذف خواهد شد و این هم یکی از بخشهای IT در کاهش مفاسد اقتصادی است.
وی پولشویی را از دیگر نتایج فن‌آوری اطلاعات در کاهش مفاسد اقتصادی دانست و اظهار کرد: اصولا پولشویی به معنای گرفتن تسهیلات غیرقانونی و درآمدهای حاصل از واسطه‌گری غیرقانونی و قاچاق و نپرداختن حق و حقوق دولت و جامعه است و فن‌آوری اطلاعات می‌تواند به دلیل همان شفافیت و بالا بردن امکان نظارت توسط دستگاه‌های دولتی خود به خود پولشویی در جامعه کاهش می‌یابد و در نتیجه مفاسد اقتصادی حذف خواهد شد.
طالبی با بیان اینکه فن‌آوری اطلاعات نقش مهمی را در ایجاد یک جامعه مبتنی بر عدالت اجتماعی خواهد داشت، اظهار کرد: اصولا توسعه اقتصادی به دو نوع توسعه دانش‌بنیان و توسعه اقتصادی مبنع پایه تقسیم می‌شود که در توسعه اقتصادی منبع پایه که خاص کشورهای جهان سوم است تولید منابعی مثل نفت، گاز، آهن و فولاد توسعه‌یافته و تولید منابع و کسب درآمد از طریق فروش و صادرات منابع است.
به گفته این کارشناس در توسعه دانش‌بنیان که مفاسد کشورهای صاحب فن‌آوری‌های پیشرفته است، علم و دانش به عنوان یک توسعه و پایه مطرح بوده و فن‌آوری اطلاعات مهم‌ترین نقش را در این نوع توسعه دارد.
وی تصریح کرد: مورد بعدی کاهش آلودگی محیط زیست است که باعث تقویت کشور از ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و کاهش وابستگی کشور به کشورهای توسعه‌یافته می‌شود.
طالبی خاطر نشان کرد: کاربرد IT به عنوان پیشران توسعه دانش‌بنیان است و این موضوع باید بزرگترین دغدغه مسوولان در رده‌های بالای کشوری باشد و به این روش کشورمان از مدار توسعه‌یافتگی منبع پایه به مدار توسعه دانش‌بنیان جهش می‌کند

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا