جِب و هیلاری در نيمه نهايي!

مهدی دل روشن
اگر تا دیروز، فقط این هیلاری کلینتون بود که قصد داشت تا بعد از شوهرش «بیل»، صندلی شماره یک کاخ سفید را به چنگ بیاورد حالا این جب بوش است که می‌خواهد بعد از پدر و برادرش،  شانس خود را برای پوشیدن کت و شلوار ریاست جمهوری ایالات متحده، امتحان کند.جب بوش در حالی روز سه شنبه بعد از ماه‌ها فعالیت‌‌های انتخاباتی و جمع‌آوری کمک‌های مالی، رسما حضورش را در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد که در داخل حزب جمهوریخواه باید با چندین نفر دیگر، مبارزه کند. نکته جالب توجه در اعلام رسمی مبارزه انتخاباتی این «بوش» این است که او  در لوگوی انتخاباتی اش از نام فامیلی خود استفاده نکرده است؛ «جب! 2016».عدم درج نام خانوادگی بوش در این لوگو سوالات زیادی را به ذهن متبادر می‌کند چرا که از ابتدای مطرح شدن نام جب بوش در بین نامزدهای احتمالی انتخابات، همواره از سوی رسانه‌ها و علاوه بر آن از سوی افکار عمومی آمریکا، سوالات و نگرانی‌های زیادی درباره مواضع او در قبال سیاست‌های جورج بوش برادر بزرگش ، مطرح شد.یکی از مهم‌ترین سوالات از جب بوش فرماندار سابق تگزاس، ‌مسئله جنگ سال 2003 عراق و موضع او در قبال تصمیم برادرش برای به راه انداختن جنگی تازه در خاورمیانه است. جب، اواخر اردیبهشت امسال در مصاحبه با یک شبکه آمریکایی از جنگ سال 2003 حمایت کرد اما بعد از اين مصاحبه ، جنجال‌ها و مخالفت‌های گسترده افکار عمومی درباره صحبت‌های او به راه افتاد به‌طوری که دو روز بعد او مجبور شد در یک مصاحبه رادیویی، حسابی عقب نشینی کند و تا حدودی جنگ عراق را زیر سوال ببرد!
به هر حال، اعلام رسمی حضور بوش سوم در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حالی انجام شده که او برای هموار کردن مسیر خود در انتخابات پیش رو، بیشتر از آنکه بخواهد برنامه‌ها و نقشه راه خود را توصیف کند، باید به مردم آمریکا بقبولاند که  با برادرش زمین تا آسمان فرق دارد و تنها در یک چیز با او شریک است؛ نام خانوادگی!
حضور جب بوش در انتخابات 2016 مخالفت‌هایی را در حزب جمهوریخواه به همراه داشته است به‌طوری که «مارک مکلر» یکی از رهبران این حزب با انتقاد از نامزدی چند باره بوش‌ها و کلینتون‌ها گفته است : «دو خاندان و سلسله در انتخابات 2016 آمریکا حضور دارند.»!
او که رئیس يك سازمان مدنی موسوم به «شهروندان خواهان حاکمیت مستقل هستند»، است، ادامه داده که محافظه‌کاران قبل از آنکه بخواهند سعی کنند هیلاری را شکست دهند باید ابتدا بوش را مغلوب کنند!
هرچند هیلاری کلینتون و جب بوش در بسیاری از موضوعات احتمالا مواضع متفاوتی دارند اما حداقل در یک مورد با هم اشتراک نظر داشته و مشابه هم هستند.
حذف نام خانوادگی از لوگوی تبلیغاتی انتخابات 2016
این تنها جب بوش نبوده که نام فامیلی و خانوادگی خود را در لوگوی رسمی انتخاباتی خود حذف کرده بلکه هیلاری کلینتون هم این کار را کرده است. او برای متمایز جلوه دادن خود از بیل کلینتون نام خانوادگی خود را در مبارزات انتخاباتی حذف کرده است. هرچند کارزار انتخابات 2016 تازه در آغاز یک راه دراز است اما باید گفت که دو نامزد مطرح و تکراری آن یعنی «جب و هیلاری»، در اولین اقدام جدی خود نام خانوادگی‌شان را کنار گذاشته‌اند و تلاش کرده‌اند تا از میراثی که از جورج بوش و بیل کلینتون باقی مانده، فاصله بگیرند.  نشریه آلمانی «اشپیگل» درمورد بوش سوم می‌نویسد « جب بوش در ماه‌های گذشته هیچ تلاشی نکرده‌ که نشان دهد در زمینه سیاست خارجی پیرو برادرش نیست و دموکرات مسیحی‌های آلمان هم نباید اینطور فکر کنند. البته جب از برادرش عاقل‌تر است، شخصیت آرام‌تری دارد، محافظه‌کارتر از برادرش است و می‌توان به او لقب «بوش بهتر» را داد اما اگر اروپا بخواهد بهترین رئیس‌جمهور آمریکا را انتخاب کند او انتخاب اروپا نخواهد بود.»
این نشریه در ادامه با اشاره به تداوم سایه سیاست‌های مخرب جورج بوش بر خانواده وی از جمله جب و نگاه منفی به آنها در آمریکا، اروپا و خاورمیانه نوشت که اوباما با این سیاست به قدرت رسید که از سیاست‌های بوش فاصله بگیرد. اما جب بوش با همه اینها همان سیاست‌های برادرش را تکرار خواهد کرد چرا که وی معتقد است نباید با کاسترو مذاکره کرد. وی حتی ایران را با داعش مقایسه می‌کند و می‌گوید: «دشمنان آمریکا در جهان باید از این کشور بترسند.»
نکته جالب اینکه جب بوش، اخیرا ویدئویی به زبان اسپانیایی منتشر کرده تا تماس‌های قوی خود با جامعه لاتین تبارهای آمریکا را نشان دهد. همسرش که کلمبیا نام دارد مکزیکی است و خود جب هم، خیلی خوب اسپانیایی صحبت می‌کند. باید منتظر باشیم و ببینیم که جب و هیلاری که با نام‌های فامیلی مشهوری در انتخابات 2016 ورود پیدا کرده اند در روزها و ماه‌های آینده چه برگ برنده ای برای پیروزی در نبردهای درون حزبی ، رو خواهند کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا