توليد گوشي داخلي ، مشکلي براي تمام فصول

  آنان در تبيين ديدگاهها و نظراتشان خواهان رفع برخي محدوديتهاي عمده و تعريف نقش دولت در اين حوزه شده اند ، تا توليد گوشي همراه به سامان برسد و در اين ميان نرخ تعرفه واردات گوشي همراه هم مانند هميشه به مثابه چالش اساسي و معضل عمده اين عرصه خودنمايي مي کند.
   دو تن از اعضاي سابق اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران در اين زمينه درگفت و گوهاي جداگانه با خبرنگاران موبنا به تشريح ديدگاههايشان در باره توليد داخلي گوشي همراه پرداخته اند. يکي از نقش دولت و ديگري از وضعيت تعرفه واردات اين کالا سخن گفته است.
    فريدون انتظاري عضو سابق اين اتاق با کاهش نرخ تعرفه مخالف است و مي گويد ، کاهش و رساندن تعرفه واردات تلفن همراه به صفر و توقف توليد گوشي همراه سبب خواهد شد که توليد کنندگان اعتماد خود را به تمامي وعده هاي وزارت صنايع از دست بدهند.
   معاون سابق امور بين الملل اتاق بازرگاني به نوسانات و وضعيت متغير توليد گوشي داخلي اشاره کرده و يادآور شد که توليد گوشي تلفن همراه در زمان وزارت عليرضا طهماسبي کليد خورد و طي سه سال گذشته با فراز و نشيبهايي روبرو بوده که سبب شده سرمايه گذاريهاي انجام شده کمتر به بازدهي مطلوب بينجامد.
   انتظاري در مورد کاهش صفر درصدي تعرفه واردات گوشي تلفن همراه مي گويد که کاهش تعرفه صفر درصدي غيرممکن است و ثبات تعرفه 25 درصدي اين کالا نيز توليد کنندگان را به نابودي نمي کشاند.
   رييس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن بوشهر در اين زمينه به خبرنگار موبنا گفته است که تعيين تعرفه به ميزان واقعي ، بازار پرحاشيه گوشي همراه را ساماندهي مي کند.
   حسين معروف گفته است که تعرفه گوشي تلفن همراه بايد منطقي باشد و مهمترين امر در اين راستا تعيين تعرفه به ميزان واقعي است.
  معروف مي گويد ، بطور کلي بحث افزايش و کاهش تعرفه واردات گوشي تلفن همراه همزمان با سياست توليد ملي ، ابتدا واردکنندگان قانوني را متضرر کرد و بدنبال آن بعلت اينکه بيشتر گوشيهاي قاچاق فاقد استانداردهاي لازم بودند ، مصرف کنندگان نيز زيان ديدند.
   وي مي گويد ، وزير بازرگاني چندي پيش از کاهش تعرفه کالاها خبر داده و اعلام کرده بود که هيچ افزايش تعرفه اي در کشور نخواهيم داشت. در اين صورت اين مساله که چرا تعرفه کالايي مانند گوشي تلفن همراه که با بازار قاچاق همخوان شده است ،  کاهش نمي يابد ، جاي سووال دارد.
   فاطمه شعباني عضو سابق اتاق بازرگاني و صنايع و معادن در اين زمينه به لزوم تعريف و تبيين نقش دولت اشاره کرده و مي گويد که به اعتقاد او ، نقش وزارتخانه ها و ارگانهاي دولتي بايد در توليد کالايي مانند تلفن همراه تعريف شود. وي مي افزايد که توليد گوشي تلفن همراه جزو موضوعاتي بوده که حمايت دولت را پشت سر خود داشت اما موانع موجود و بي توجهي به واقعيات سبب شده که به بازدهي مطلوب نرسد.
   شعباني نيز به معضل تعرفه ها اشاره کرد و گفت : براي تحقق اهداف مورد نظر در زمينه توليد گوشي تلفن همراه ، بايد تعرفه واردات به گونه اي تنظيم شود که به نسبت افزايش ميزان سطح توليد ، از حجم واردات کاسته شود.
162/16

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا