وزير علوم احمدي‌نژاد از بار بورسيه‌ها شانه‌خالي كرد

كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس هنوز از ميدان چالش با وزارت علوم بر سر بورسيه‌هاي غيرقانوني خارج نشده است. رييس اين كميسيون به «اعتماد» مي‌گويد كه آنها قطعا گزارش وزارت علوم را قبول ندارند. محمد مهدي زاهدي و كميسيون متبوعش حالا كميسيون اصل نود را به‌ياري طلبيده‌اندتادر بررسي دوباره بورسيه‌ها همراه آنها باشد؛ موضوعي كه پيشتر محمد علي پورمختار، رييس اصل نودي‌ها در نامه‌اي خطاب به وزارت علوم گفته بود در آن هيچ تخلفي صورت نگرفته است. هر چند انتشار اين نامه به نام مصوبه كميسيون اصل نود و نهايتا مشخص شدن اين موضوع كه نامه ياد شده تنها نظر شخصي خود پورمختار بوده، قدري حاشيه‌ساز شد اما حالا مهدي زاهدي تاكيد مي‌كند كه فارغ از اين حاشيه‌ها، كميسيون‌ آموزش و تحقيقات محتواي آن نامه را قبول دارد؛ محتوايي كه بر قانوني بودن همه بورسيه‌هاي دولت قبل تاكيد مي‌كرد. نكته ديگر سخنان زاهدي با «اعتماد» اما رد ارتباط بورسيه‌هاي غيرقانوني با دوران وزارت اوست. او مي‌گويد كه اين جريان بعد از آغاز به كار دولت دهم شروع شده است.

بعد از گزارش نهايي وزارت علوم درباره بورسيه‌ها، كميسيون آموزش و تحقيقات همچنان در موضع منتقد قرار دارد.
ما اصلا آن گزارش و نتايجي را كه وزارت علوم به آن رسيده است قبول نداريم.
شما يك كميته‌اي تشكيل داديد كه به طور موازي كار بررسي را انجام دهد كه نظرات اعضاي كميته هم با نظر وزارت علوم كاملا فرق مي‌كند. الان كار آن كميته در چه مرحله‌اي است؟
كميته‌اي كه ما تعيين كرده‌ايم مورد تاييد وزارت علوم نيست لذا در همين خصوص شكواييه‌اي داشتيم به كميسيون اصل نود و بنا شده كه روز سه شنبه كميسيون اصل نود به موضوع رسيدگي كند تا تكليف مشخص شود.
ولي در جريان نامه‌اي كه آقاي پورمختار به وزير علوم نوشت و نهايتا مشخص شد كه موضع شخصي‌اش بوده، قدري بي‌طرفي كميسيون اصل نود زير سوال رفت.
ما از اين موضوع يك سري ارزيابي‌هايي داريم، اما به لحاظ حقوقي اين ما نيستيم كه

بايد جواب بدهيم و بهتر است از رييس كميسيون اصل نود در اين رابطه سوال كنيد. بعد هم به هر حال كميسيون اصل نود مرجع رسيدگي به شكايات است و قانون، آنها را در اين جايگاه قرار داده است.
يعني شما نامه آقاي پورمختار را قبول داريد؟
ما هيچ اعتراضي به نامه كميسيون اصل نود نداريم. اينكه نامه خودشان بوده يا نه را من نمي‌دانم.
يعني به هر حال نامه را قبول داشتيد؟
به هر حال محتواي آن را قبول داريم و فكر مي‌كنيم يك نظر كارشناسي، قانوني و منطقي است. اعتراض ما به رفتار وزارت علوم است كه آن را منطبق با قانون و مستندات نمي‌دانيم. به نظر ما وزارت علوم هم بايد بتواند كميسيون آموزش و اصل نود را قانع كند. چون به هر حال ما هم جايگاه نظارتي داريم و وزارت علوم نمي‌تواند يك طرفه تصميم بگيرد. كميسيون اصل نود با ما در اين قضيه همنظر است و اعتقاد دارند كاري كه توسط وزارت علوم براي لغو برخي بورسيه‌ها انجام شده يك كار خلاف بوده است. بنابراين مي‌خواهند به اين تخلف رسيدگي كنند.
كميسيون آيا در اين يك سال به نتيجه قابل لمسي رسيده است؟
به چه نتيجه‌اي؟
مثلا آماري از تخلفات. اينكه تعداد تخلفات ١٠ تا بوده يا ١٠٠ تا بوده يا هر عدد ديگري.
اين كه مي‌گوييد اين طوري درست نيست. چون الان بحث ما روي اعداد نيست.
به هر حال بررسي شده يا خير؟
در كميته بررسي شده است. در همان كميته‌اي كه كميسيون آموزش تشكيل داد. آنها قرار شد بررسي كنند و بعدا كميسيون را در جريان قرار دهند.
براي بررسي، اسناد داشتند؟
بله.
ولي اعضاي كميته در اين ماه‌ها مدام مي‌گويند كه وزارت علوم اسناد آن بورسيه‌ها را در اختيارشان نگذاشته است. اگر طبق گفته خودشان سند نداشتند چطور بررسي كردند؟
نه. يك سري ضوابط و مقررات و آيين‌نامه‌هايي بوده كه اينها به تاييد وزير وقت رسيده. اقداماتي كه صورت گرفته به يقين مي‌گويم كه بيش از نود و هفت – هشت درصد كاملا منطبق بر آن دستورالعمل‌ها و آيين‌نامه‌هايي بوده كه صادر شده بود. آنها را هم وزير محترم وقت تاييد كرده بود.
منظورتان از وزير وقت آقاي دانشجو است يا اينكه قسمتي از اين بورسيه‌ها مربوط به دوران وزارت خود شما هم مي‌شود؟
اصلا ربطي به دوره من ندارند.
يعني تا قبل از سال ٨٨ هيچ خبري از اين قضيه نبود؟ قبلا برخي نمايندگان گفته بودند كه آيين‌نامه‌ها در دوران شما تغيير كرده و روند دادن بورسيه‌ها به اين شكلي كه الان مورد مناقشه است، از دوران شما آغاز شده بود.
نه هيچ ربطي به آن سال‌ها ندارد و هر چه بوده بعد از زماني است كه ما از دولت بيرون آمديم.
اينكه اصرار داريد بورسيه‌ها ربطي به دوران شما نداشته، اين موضوع را به ذهن مي‌آورد كه شايد مشكلي در كار بوده كه نمي‌خواهيد به دوره مسووليت شما ربط داده شود.
نه. ما مي‌گوييم هيچ تخلفي در كار نبوده است. بر اساس گزارشي كه كميته ما داده بيش از ٩٨ درصد موارد، كاملا قانوني است.
يك بحث اين است كه خود آن آيين‌نامه‌اي كه صادر شده بود، منطقي نبوده.
آن قانون است ديگر.
به هر حال براي ورود به دوره دكترا بايد يك منطق علمي وجود داشته باشد.
اين را ول كنيد. آخر اين صحبتي كه مي‌كنيد حرف درستي نيست. قوانين معمولا آيين‌نامه اجرايي دارند كه به تاييد هيات دولت مي‌رسد. وقتي مصوبه هيات دولت مي‌شود ديگر قانون است. حالا يكي خوشش مي‌آيد و مي‌گويد قانون خوبي است و يكي خوشش نمي‌آيد و مي‌گويد منطقي نيست.
اما به هر حال با اين چيزي كه شما مي‌گوييد قانوني بوده، افرادي با معدل ١٢ و ١٣ وارد دوره دكترا شده‌اند، در حالي كه افرادي با معدل ١٨ و ١٩ پشت سد كنكور مانده بودند.
من مي‌گويم هر چيزي كه بر اساس قانون و آيين‌نامه اجرايي دولت و بعد چيزي كه وزير ابلاغ كرده و در حيطه اختياراتش بوده، اجرا شده باشد، درست است. اگر خلاف آن صورت گرفته بايد با آن برخورد كرد. آنچه مهم است اجراي مقررات است.
مساله اين است كه براي ورود به مقطع دكترا در اين پرونده، ملاك‌هاي غيرعلمي در نظر گرفته شده بود.
مگر قبل از اين از اين ملاك‌ها نبوده است؟ در بورسيه‌هاي قبل از اين هم خيلي‌ها ملاك علمي نداشتند اما با ملاك‌هاي ديگر به خارج از كشور فرستاده شدند تا درس بخوانند.
قبول داريد كه تعداد ‌آنها خيلي كمتر از آن چيزي بوده كه در دوره آقاي احمدي‌نژاد اتفاق افتاده است؟
همكاران ما براي اين يك تحقيق و تفحصي را در دست دارند كه اگر به پايان برسد مشخص مي‌كند قبل از آن چطور بوده. اما من مي‌خواهم بگويم اين فقط مربوط به دولت قبل نيست. هميشه بوده است. منطقي هم هست. حالا شايد منطقش را برخي قبول نداشته باشند.
گفته شده آقاي دانشجو براي توضيح درباره همين بورسيه‌ها در دولت قبل به كميسيون‌ آمده بود. در آن جلسه چه گذشته بود؟
ببينيد كميسيون‌ آموزش و تحقيقات در طول سال بارها ميزبان وزراي علوم و آموزش و پرورش است. در آن دوره هم آقاي دانشجو طبق روال معمول به برخي جلسات دعوت مي‌شدند كه درباره مسائل دانشگاه‌ها بود. خيلي طبيعي بود درباره مسائل متعدد با ايشان صحبت كنيم كه يكي هم بحث بورسيه‌ها بود. الان هم كه وزير علوم به مجلس مي‌آيد ما كه فقط با ايشان درباره بورسيه صحبت نمي‌كنيم. هزار و يك مساله هست كه درباره آن بحث شود.
خب چرا آن موقع موضوع عمومي نشد؟
چون كميسيون موضوع را اين طور كه الان القا مي‌كنند، نمي‌ديد. الان هم موضع ما همان است. دولت اين موضوع را بزرگ كرد وگرنه اگر ما در همان زمان هم به تخلفي رسيده بوديم، تعارف كه نداشتيم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا