برج‌سازی بانک‌ها با پول مردم غیرقانونی است

فرهاد بیضایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اظهار کرد:‌ در قانون مصوب مجلس، بانک‌ها چند ممنوعیت برای فعالیت دارند که شرکت‌داری، حضور در بخش ساختمان و معاملات غیرمنقول و حوزه تجارت بازرگانی و تجارت کالا از جمله این ممنوعیت‌هاست.

وی با تاکید بر این‌که بانک‌ها باید بر مبنای قانون عمل کنند، تصریح کرد: برای برج‌سازی بانک‌ها از محل سپرده‌های خود، بانک‌ها باید -بانک‌ها- بنگاه‌داری کنند که در قانون از این کار نیز یعنی بنگاه‌داری منع شده‌اند.

وی با یادآوری این‌که شرکت‌های متعلق به بانک‌ها غیرقانونی است، تاکید کرد: بانک مرکزی باید بر اجرای قانون نظارت کند نه این‌که زمینه فعالیت غیرقانونی بانک‌ها را فراهم کند.

کارشناس اقتصاد مسکن بیان کرد: ورود بانک‌ها به بخش ساخت‌وساز و معاملات غیرمنقول بسیار شدید است و تزریق پول‌های کلان به بخش ساختمان اثرات تورمی شدیدی را به دنبال داشته است.

به گزارش تسنیم، معاون نظارتی بانک مرکزی یکشنبه‌ شب هفته جاری در برنامه پایش گفته بود: باید بین منابعی که بانک‌ها از خودشان صرف برج‌سازی می‌کنند یا اینکه از محل سپرده‌های مردمی در این کار صرف می‌کنند، تفکیک قائل شویم. وقتی از محل سپرده‌های مردمی باشد که اشکال ندارد.

تهران‌فر اظهار کرد: طبق عملیات بانکداری بدون ربا بانک‌ها اجازه دارند که مشارکت مدنی داشته و حتی فروش اقساطی داشته باشند. برای بخش مسکن یک قسمت خوبش هم برج سازی است و می‌توان از این زاویه نگاه کرد که اگر از بانک‌ها به چند برج ساز خوب تسهیلات بدهند با ساخت تعداد زیادی مسکن از طریق این برج‌سازها کمک بسیار خوبی به بازار مسکن شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا