“رشد تصاعدي پيامک هاي غير اخلاقي”

به گزارش خبرنگار موبنا اگرچه آمار دقيقي از اين SMSها در دست نيست اما مردم خود مي‌توانند در اين مورد قضاوت كنند و هر فرد مي‌تواند تعداد SMS هاي مفيد، خنثي و هجو را که روزانه دريافت مي کند،بررسي آماري كند.
با وجود اين روند رو به افزايش و جرايم موبايلي و نيز با توجه به پرونده‌هاي مطرح که در دادسراها و دستگاه‌هاي مربوطه براي برخورد با جرايم حوزه تلفن همراه وجود دارد کارشناسان در مورد نحوه پيشگيري و کنترل اين قبيل جرايم هشدار دادند.
دکتر محمدرضا تسليمي وکيل پايه يک دادگستري با تاکيد بر اينکه بايد اقدامات لازم براي كنترل پيامك ها وجود داشته باشد و دادسرا ها در اين خصوص بايد وارد شوند مي گويد: هر فناوري داراي سه بخش فني، پليسي و قضايي است و در اين زمينه نيز وزارت ارتباطات، نيروي انتظامي و دستگاه قضايي بايد اقدامات لازم را انجام دهند.
وي معتقد است که در كنار اين سه مورد، مبحث محتوايي نيز وجود دارد كه به وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامي، وزارت اطلاعات، سازمان تبليغات و ارگان‌هاي دخيل در اين امر برمي‌گردد.
تسليمي ، بررسي در حوزه‌هاي مختلف شبكه‌ ارتباطات سيار را از زواياي گوناگون امكان‌پذير مي داند و مي گويد:به طور طبيعي در بخش فني، عملكرد و نحوه كنترل شبكه‌ ارتباطات سيار برعهده وزارت ارتباطات خواهد بود و مسايل پليسي به عهده ضابطان قضايي و مباحث حقوقي و قضايي نيز به عهده دادسرا و دستگاه قضايي است.
اين کارشناس با بيان اينكه “شبكه‌ هاي ارتباطات سيار مشابه شبكه‌هاي ارتباطي و مخابراتي بوده با اين تفاوت كه به صورت بي‌سيمي كار مي‌كنند”، اظهار داشت:پس از روشن كردن تلفن همراه، اين دستگاه به طور دائم با مركز در حال هماهنگ شدن است كه از همين مرحله مسايل امنيتي و حقوقي مطرح مي‌شود.
در همين حال يک حقوقدان با تاکيد بر اينکه هر فناوري داراي يكسري تسهيلات و همچنين يكسري آسيب‌ها است، توجه داد که مردم بايد مراقب باشند تا سوژه دوربين‌هاي تلفن همراه در مجالس و محافل خصوصي نشوند.
به گفته بيژن هدايتي، پرونده‌هايي در خصوص فيلمبرداري غيرمجاز به وسيله‌ تلفن همراه در اماكن عمومي خاص بانوان از جمله ميهماني‌ها، ورزشگاه‌ها و استخر بانوان در محاكم قضايي مطرح است كه در آن تعدادي از بانوان قرباني، آزار و اذيت شده اند يا در معرض تمديد جاني قرار گرفته اند.
وي با اشاره به قابليت‌هاي ارتباطي تلفن همراه از جمله اينفرارد ( infrared) و بلوتوث ( Bluetooth ) خاطرنشان مي کند: در اين حوزه موارد ارسالي، از فيلم‌هاي آموزشي و مناسبت‌ها شروع و به كليپ‌هاي طنز و در نهايت به مباحث غيراخلاقي ختم مي‌شود.
هدايتي با تاکيد بر اينکه دستگاه‌هاي فني و امنيتي بايد درباره كنترل و سالم سازي پديده بلوتوث تدبير كنند، معتقد است که به دليل استفاده و به كارگيري بلوتوث در فاصله‌هاي محدود، سيستم عمومي مخابرات نمي‌تواند كنترلي نسبت به آن داشته باشد، مگر اين كه با استفاده از امكاناتي، قابليت اين فناوري حداقل در مراكز عمومي محدود شود و بجا است كه دستگاه‌هاي فني و امنيتي در خصوص كنترل و سالم سازي اين پديده اجتماعي تدابيري بيانديشند.
به اعتقاد اين کارشناس، اگر در كنار هر قابليتي، تدابير كنترلي صورت گيرد، امكان سوءاستفاده از آن كاهش يافته و در نهايت سبب كاهش جرايم مي شود.
به هر ترتيب پرونده‌هايي که در رابطه با جرايم صورت گرفته از طريق SMS در دستگاه قضايي مطرح است روزبه روز افزايش مي يابد.
متاسفانه در کشور ما قابليت‌هاي مختلف تلفن همراه ايجاد شده اما به ملاحظات كنترلي و امنيتي مترتب به آنها توجه نمي‌شود.
اگرچه در كنترل و نظارت نمي‌توان از لفظ صددر صد استفاده كرد اما مي‌توان كنترل نسبي ايجاد کرد تا نياز متوسط جامعه پوشش داده شود.
در اين خصوص وزارت ارتباطات و شركت ارتباطات سيار بايد پيش از ارايه‌ امكانات و قابليت‌هاي جديد كه جنبه تجاري دارد،به كنترل آسيب‌هاي اجتماعي و فرهنگي توجه بيشتري داشته باشد.
128/ 16

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا