تحليلي بر افزايش ارسال پيامک‌هاي فارسي در شبکه‌ي همراه اول

براي ارسال پيامك به زبان فارسي با مشكل مواجه بوده و با همان روال سابق و با پيام‌هاي كمتر از 70 كاراكتر پيامك ارسال مي‌كنند و يا به پرداخت 222 ريال براي ارسال پيامك لاتين تن داده‌ و در واقع پرداخت هزينه‌ي اضافي را ترجيح داده‌اند.
به گزارش خبرنگار ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نرخ پيامك فارسي از اسفندماه سال 86 به 89 ريال كاهش يافت و افزايش ناگهاني قيمت پيامك‌هاي لاتين نيز از اول تيرماه سال جاري اعمال و اجرايي شد و تعرفه‌ها از 146 ريال به 222 ريال افزايش داده شدند.
ظاهرا از زماني كه بحث افزايش پيامك لاتين اعمال و قيمت پيامك‌ها به 222 ريال افزايش داده شد، تعداد پيامك‌هاي لاتين كاهش يافته و بيش‌تر پيام‌ها به زبان فارسي ارسال شدند به طوري كه بنابر اعلام شركت ارتباطات سيار ايران از آن زمان تاكنون 20 درصد پيام‌ها لاتين و مابقي فارسي ارسال مي‌شوند.
به گفته‌ي عباسعلي ابوالفضلي – مدير كل روابط عمومي شركت ارتباطات سيار – ‌تا پيش از زمان تغيير تعرفه پيامك اين درصدها برعكس بود يعني 20 درصد پيام‌ها فارسي و 80 درصد لاتين ارسال مي‌شدند.
وجود مشكل برخي كاربران براي ارسال پيامك فارسي در حالي است كه مدير عامل شركت ارتباطات سيار ايران گفته بود: مشتركان همراه اول در نيمه‌ي شعبان امسال به ارسال 103 ميليون پيامك اقدام كردند كه حدود 83 ميليون آن پيامك فارسي بوده است.
وحيد صدوقي تاكيد كرده بود: برخلاف برخي اظهار نظرها مبني بر استقبال نكردن مردم از پيامك فارسي، ارسال حدود 83 ميليون پيامك فارسي در نيمه‌ي شعبان امسال، نشان دهنده استقبال مشتركان از ارسال پيامك فارسي بوده است.
به گفته‌ي وي به دليل ارزان شدن پيامك فارسي با مصوبه دولت در سال گذشته براي گسترش و حفظ زبان فارسي، مشتركان تلفن همراه به خوبي به اين امر واكنش نشان دادند.
مصوبه‌ي كاهش و افزايش قيمت پيامك‌ها به گفته‌ي مسوولان به منظور گسترش و حمايت از خط و زبان فارسي در محيط‌هاي ديجيتالي به شركت ارتباطات سيار ايران ابلاغ شد.
بر اساس اين مصوبه قرار بود دولت کاهش تعرفه‌ي پيامک فارسي از 20 اسفندماه 86 و افزايش تعرفه پيامک لاتين از اول تيرماه امسال اعمال شود که بنا بر اعلام مسوولان شرکت ارتباطات سيار ايران و به علت فراهم نشدن شرايط فني اعمال تعرفه جديد براي پيامک فارسي و لاتين همزمان و از يكم تيرماه آغاز شد.
وفا غفاريان – معاون وزير ارتباطات و رييس هيات مديره شرکت مخابرات ايران – در اين باره گفته بود: با توجه به الزامي بودن اجراي ابلاغيه دولت درباره کاهش تعرفه پيامک فارسي از زمان ابلاغ (20 اسفندماه 86 ) اضافه دريافتي شرکت مخابرات از پيامک‌هاي فارسي ارسال شده در صورت حساب‌هاي دوره بعد مشترکان دايمي لحاظ مي‌شود و براي مشترکان اعتباري به صورت افزايش شارژ سيم‌کارت اعمال خواهد شد كه همه‌ي اطلاعات ارسال کنندگان پيامک از طريق شبکه همراه اول موجود است و جداسازي پيامک‌هاي فارسي از لاتين امکان پذير است.
ارايه نرم‌افزار پيامك فارسي كه به عنوان راهكاري براي افزايش تعرفه پيامك لاتين مطرح اما با تاخير در اختيار مشتركان قرار گرفت كه در آزمايشگاه خدمات ارزش افزوده همراه اول دانشگاه صنعتي شريف تهيه شده که اين مرکز زيرمجموعه مركز تحقيقات فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات پيشرفته دانشگاه صنعتي شريف است.
در هر حال نسخه اول اين نرم‌افزار البته با ايراداتي كه بيشترشان در ويرايش دوم اين نرم‌افزار برطرف شد، براي دانلود در پورتال شركت ارتباطات سيار قرار گرفت كه امكانات جديدي مثل دسترسي به دفترچه‌ تلفن، امكان درج شكلك در پيام‌ها و درج تاريخ شمسي در آن‌ها و اضافه شدن جعبه ذخيره‌ پيام‌ها داشت.
در اين ويرايش امكان ويرايش الگوها، اضافه كردن ميانبرها به منوها و گزينه‌ صفحات و درج آيكن‌هاي گرافيكي و از طرفي درج تعداد پيام‌هاي خوانده نشده يا ارسال نشده يا پيش‌نويس از ديگر ويژگي‌ها محسوب مي‌شود.
تسهيل تايپ با صفحه‌ فينگيليش نيز از ديگر ويژگي‌ها محسوب مي‌شود كه به اين وسيله مي‌توان در صفحه‌ كليد با تايپ كردن حرف لاتين «M» حرف فارسي «م» را تايپ كرد و امكان تنظيم سرعت تايپ و كم يا زياد كردن آن از ديگر مواردي است كه در اين نرم‌افزار در نظر گرفته شده است.
در هر حال مي‌توان از ميزان ارسال پيامك‌هايي كه پس از تغيير تعرفه‌ها هر روز به دستمان مي‌رسد تخمين زد كه چند درصد پيامك فارسي و چند درصد پيامك لاتين دريافت مي‌كنيم.
با اين اوصاف با گذشت هفته‌ها از ارايه نسخه دوم اين نرم‌افزار دانلود و استفاده از اين نرم‌افزار ملي براي برخي كاربران مشكل‌ساز شد كه توجيهي منطقي نيز براي آن عنوان نمي‌شود به گونه‌اي كه در حال حاضر بسياري از مشتركان كه نرم‌افزار مذكور را دانلود كرده بودند به پرداخت 222 ريال براي ارسال پيامك لاتين تن داده‌ و در واقع پرداخت هزينه‌ي اضافي را ترجيح داده‌اند!

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا