استفاده از فن آوري اطلاعات در ارايه خدمات کلينيکي در روآندا
به گزارش گروه اخبار خارجي “موبنا” به نقل از سايت اينترنتي “آفريکن پت دات کام” ، مرکز بهداشتي (کلينيک يا بيمارستان) اين روستا کوچک ، کمتراز 40 تخت دارد که با اين تعداد تخت هاي اندک به حدود 35 هزار نفر سرويس دهي مي کند.
اين مرکز بهداشتي همچون هزاران مرکز بهداشتي د ر سراسرقاره آفريقا است که تلاش مي کنند نيازهاي بيماران را با تعداد بسيار اندک کادر پزشکي و امکانات محدود ، برآورده کنند.
اما مسوولين و دست اندرکاران اين روستا با ابداع روش جديد با همکاري دولت ، سازمانهاي غير دولتي و شرکت هاي خصوصي ، از طريق تلفن همراه خدمات پزشکي و کلينيکي بهتري را به بيماران عرضه مي کنند.
کارکنان بخش بهداشت اين روستا با استفاده ازيک نرم افزار که توسط شرکت سوئدي “اريکسون” Ericsson عرضه شده است و همچنين تعدادي گوشي تلفن همراه که يکي از شرکت هاي روآندايي زير مجموعه شرکت “ام تي ان” (MTN ) آفريقاي جنوبي ، دراختيار اين روستا قرارداده است ، خدمات دهي مي کنند.
بطور مثال ، کارکنان اين مرکز بهداشتي مي توانند با استفاده از سوابق پزشکي ثبت شده زنان باردارکه در يک مرکز اطلاعات آنلاين ثبت شده است ، از طريق تلفن همراه اين اطلاعات را دراختيار کادر امداد رسان پزشکي قرار دهند و از اين طريق آنهارا در چگونگي امداد رساني درمواقع اضطراري به فرد يا يا بيمار مورد نظرراهنمايي مي کنند.
در حافظه هريک از گوشي تلفن همراه ، اطلاعات و راهنماي مربوط به مراقبت هاي بهداشتي درباره مادر و کودک با استفاده از تصاوير و راهنماي صوتي ضبط شده است که براي امداد رساني در موارد اضطراري به مادران و افراد خانواده ارسال مي شود.
دکتر ” جوزف رياراسا” در گفت و گو با مجله ” آفريکا رنيوال” گفت: فقط چند ماه اززمان اجراي اين برنامه مي گذرد ولي طي همين مدت کوتاه تاثيرات مثبت بسياري در جلوگيري از مرگ و مير مادران و نوزادان برجاگذاشته است.
وي افزود: براي کاهش نرخ مرگ و مير مادران و نوزادان به مادران آموزش ديده و دست اندرکاران اموربهداشتي نيازاست که درحال حاضر ما مي توانيم با ارسال اين پيامهاي آموزشي به تلفن هاي همراه بخشي از اين کار را انجام دهيم .
131 / 14