محققان درباره خطر بروز سرطان براثر استفاده از تلفن همراه هشدار دادند

به گزارش گروه اخبار خارجي “موبنا” به نقل از سايت اينترنتي “آي تي پي دات نت” ،  دکتر “هربرمان ” Dr Herberman از محققان انستيتوسرطان دانشگاه “پيتزبورگ” آمريکا University of Pittsburgh Cancer Institute ، توصيه کرد کاربران به منظور هرچه بيشتر مصون ماندن از خطرات ناشي از تشعشع هاي الکترومغناطيسي که از  گوشي هاي تلفن منتشر مي شود، از وسايل هندز فري استفاده کنند.
دکتر رونالد بي – هربرمان  که مديريت انستيو ياد شده را برعهده دارد، خطاب به 3 هزار نفر از کارکنان دانشگاه پيتزبورگ  گفت :  تمامي کاربران تلفن همراه بايد استفاده از اين وسيله را محدود کنند و کوکان نيزفقط در موارد اضطراري از تلفن همراه استفاده کنند.
وي اين هشدار را بخاطر نتايج بدست آمده از تحقيقاتش ( که هنوز منتشر نشده است) اعلام کرده  و از تفکر پيشگيري بهتر از درمان ، دفاع کرد.
هربرمان گفت : به عقيده من نبايد درانتظارانتشار نتايج قطعي ماند و پيشگيري نکرد ، اتخاد تدابير پيشگيرانه ( هرچند غيرلازم) بهتراز پشيماني و افسوس در آخراست.
درحاليکه دولت ها مطالب و هشدارهايي را در مورد افزايش استفاده از تلفن همراه و احتمال ارتباط تشعشعات الکترومغناطيسي ساطع از گوشي هاي تلفن همراه با تومور هاي سرطاني مغز و ديگر سرطانها ؛ منتشر کرده اند،  کارشناسان دراين باره نظرات مختلفي ابراز مي کنند.
 تحقيقات بسياري در اروپا ، ژاپن و ايالات متحده دراين باره انجا م شده است ، از جمله مطالعه روي 420 هزار کاربر دانمارکي تلفن همراه – از جمله آنها  افرادي که سابقه طولاني استفاده از تلفن همراه داشتند – که هيچ گونه افزايش خطر سرطان را درميان اين کاربران نشان نداد.
با اينحال ، مطالعه و تحقيقات ديگر از افزايش 50 درصدي بروز سرطان غدد بزاقي و مخاطي دهان و اطراف گوش در ميان کاربران افراطي تلفن همراه ، حکايت مي کنند.
دکتر هربرمان توصيه مي کند کاربران تلفن همراه به منظور پيشگيري ، از هندزفري و ميکروفن با هدف دورنگاه داشتن گوشي تلفن همراه از سر ، استفاده کنند و همچنين ، چون کودکان هنوز مغزشان تکامل نيافته است ، به هيچوجه از تلفن همراه استفاده نکنند.
وي همچنين هشدار داد استفاده از تلفن همراه در نزديکي ومجاورت افراد ديگر به دليل تشکيل ميدان مغنا طيسي ( براي آن افراد) خطرناک است.
 131/14

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا