گوشی‌های بی‌کیفیت چینی؛ سلطان بلامنازع بازار تلفن همراه

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»، در حالی که گوشی‌های چینی بخش قابل ‌ملاحظه‌ای از بازار تلفن‌همراه ایران را به خود اختصاص داده است، واردکنندگان این گوشی‌ها به بازار ایران اعلام کرده‌اند که قیمت واحدی برای هیچ کدام از مدل‌های این گوشی‌ها وجود ندارد.
واردات غیرقانونی گوشی‌های چینی به ایران موجب شده است تا فروشگاه‌های مرکز خرید و فروش تلفن‌همراه،‌ یک مدل به‌خصوص را با قیمت‌های متفاوت به فروش برسانند.
به گفته یکی واردکننده، گوشی‌های چینی معمولا در شرکت‌های غیرقانونی چین ساخته می‌شوند و این مسئله باعث شده است تا قیمت معینی برای این محصولات در نظر گرفته نشود.
بنابراین گزارش، با توجه به اینکه تفاوت قیمت برای خرید یک گوشی چینی در مرکز خرید و فروش تلفن‌همراه علاءالدین در برخی مواقع به 300 تا 400 هزار ریال نیز می‌رسد، هنوز هیچ گارانتی رسمی برای این محصولات در نظر گرفته نشده است.
واردکنندگان تلفن‌همراه مهم‌ترین عامل در کاهش قیمت گوشی‌های چینی را عرضه مدل‌های جدید این محصولات می‌دانند که معمولا از امکانات مشابهی برخوردار هستند و تنها شکل ظاهری آن‌ها تغییر کرده است.
* چینی‌ها بازار اروپا و آسیا را تسخیر کرده‌اند
80 درصد تولیدات گوشی‌های تلفن همراه کشور چین از کیفیت بالایی برخوردار هستند اما تجار ایرانی برای سود دهی بهتر سعی بر واردات گوشی‌های بی کیفیت چینی به بازار کشور دارند.
به گفته یکی از فعالان بازار اول ژانویه سال 1995 میلادی، کشور چین اعلام کرد که برای رقابت با کشور‌های مطرح صنعتی به تولید کالاهایی با کیفیت‌های قابل رقابت و مناسب خواهد پرداخت و در این زمینه از تمامی تجار که مایل به همکاری با این کشور باشند استقبال خواهد کرد.
وی با اشاره به این که کالا‌های تولیدی چین هر یک کیفیت متفاوتی دارند و در یک سطح مطلوبیت نیستند، یادآور شد: به هر حال درست یا نادرست، چینی‌ها بازار اروپا و آسیا را نیز تسخیر کرده‌اند.
عرضه وسیع گوشی های تقلبی چینی با برچسب مشابه مارک‌های معتبر، در بازار تهران باعث سردرگمی خریداران شده است. این گوشی‌ها با قیمت حداقل یک میلیون ریال و حداکثر 4 میلیون ریال در بازار به فروش می‌روند.
به گفته فروشندگان بازار علاءالدین، گوشی‌های چینی نسخه‌های تقلبی گوشی‌های آمریکایی، فنلاندی و کره‌ای هستند و از لحاظ بسته‌بندی هم تفاوتی با نمونه‌های اصلی خود ندارند.
* گوشی‌های چینی غیرقانونی تولید می‌شوند
فعالان بازار تهران معتقدند که این گوشی‌ها به صورت قاچاق وارد کشور شده‌اند و نمایندگان مجاز برندهای گوشی هم مسئولیت آنها را نمی‌پذیرند.
بنابر اظهارات فعالان بازار، این گوشی‌ها با وجودی که از کیفیت بسیار پایینی برخوردار هستند و گارانتی و خدمات پس از فروش هم ندارند، توانسته‌اند سهم قابل توجهی از بازار گوشی‌های تلفن همراه تهران را به خود اختصاص دهند.
به گفته کارشناسان پس از افزایش 56 درصدی تعرفه واردات گوشی تلفن همراه و گران شدن قیمت آن در بازار، توجه خریداران به گوشی‌های ارزان قیمت تقلبی و قاچاق جلب شده است.
این گزارش می‌افزاید: گوشی‌های تقلبی چینی شامل مدل های N95 و N73 با برندهای نوکیلا NEC و APPLE وارد بازار شده است و چهار مارک خارجی نوکیا، موتورولا، سامسونگ، و سونی اریکسون به ترتیب با سهم بازار 9/30 ، 5/22 ، 6/9 ، و 7/7 درصد نبض بازار چین را در دست گرفته‌اند.
این گزارش حاکیست: مارک‌های چینی ZTE، Huawei، و Bird بیشترین سهم را از بازار چین دارند که به ترتیب با سهم بازار 8/4 ، 2/3 ، و 3/2 درصد عرضه شده‌اند.
در شش ماهه اول امسال در چین نزدیک به 248 میلیون مشترک جدید تلفن همراه به جمع مشترکین قبلی اضافه شدند و انتظار می‌رود این تعداد تا پایان امسال از 500 میلیون کاربر بیشتر شود.
* گوشی‌های چینی بدون گارانتی اما پرمتقاضی
بر اساس این گزارش، برخی از فعالان بازار تلفن همراه معتقدند که تقاضا برای گوشی‌های چینی که فاقد خدمات پس از فروش هستند ولی با قیمت ارزان عرضه می‌شوند در بازار تلفن همراه افزایش یافته است.
مدتی است که با عرضه گوشی با قیمت‌های متوسط 200 تا 400 هزار تومانی از برندهای معتبر جهانی باعث شده تا مشتریان ترجیح به خرید گوشی‌های چینی 50 تا 100 هزار تومانی بدون گارانتی داشته باشند.
یکی از فروشندگان تلفن همراه در علاءالدین معتقد است که گوشی‌های چینی از زمان اولیه عرضه در بازار تلفن همراه توانست مورد انتخاب اکثر کاربران قرار گیرد به طوری که طی روزهای اخیر گوشی‌های چینی به کثرت در پشت ویترین مغازه‌ها دیده می شود.
فعالان بازار از افزایش خرید و فروش گوشی‌های چینی با مارک‌های متفاوت در بازار تلفن همراه خبر می‌دهند.
یکی از فروشندگان گفت: با توجه به شرایط کنونی بازار، کاهش عرضه گوشی با مارک‌هایی نظیر نوکیا و سونی اریکسون، امکانات بالا و قیمت مناسب گوشی‌های چینی در بازار، این گوشی‌ها مورد استقبال عموم مردم قرار گرفته است.
از سوی دیگر تنوع مدل‌های متفاوت در این گوشی از دیگر امتیازات افزایش خرید و فروش این برند در بازار تلفن همراه است به گونه‌ای که این گوشی‌ها مطابق با سلایق اقشار مختلف جامعه در مدل‌ها و رنگ‌های گوناگون طراحی شده است.
پیش بینی می‌شود طراحی گوشی‌ها در رنگ بندی‌های متفاوت باعث جذب بیشتر خانم‌های ایرانی خواهد شد.
کارشناسان حوزه تلفن همراه همچنین معتقدند به د
لیل مجهز بودن به سیستم پخش صدای بالا و قیمت مقرون به صرفه جوانان محصل و دبیرستانی استقبال زیادی از این گوشی‌ها بکنند.
گفتنی است به دلیل قیمت نه چندان بالای گوشی‌های چینی در مقایسه با سایر برندهای مطرح جهانی پیش بینی می‌شود که مورد استقبال چشمگیر اقشار متوسط جامعه ایرانی نیز قرار گیرد.
بنابراین گزارش، البته نقاط ضعف این گوشی‌ها محدود نبوده و می‌توان فقدان مرکز معتبر برای تعمیر این گوشی‌ها را در صورت بروز مشکل فنی از جمله معضلات در خرید و فروش این گوشی ها ارزیابی کرد.
یکی دیگر از فعالان بازار گفت: این گوشی‌ها فاقد هر گونه کاتالوگ و بروشورهای فارسی بوده و مصرف کنندگان در هنگام استفاده با مشکلات گوناگونی مواجه می‌شوند.
این در حالیست که برخی از فروشندگان گوشی به دلیل اینکه مصرف کنندگان در هنگام بروز مشکلات فنی در گوشی‌های چینی، آنها را مورد باز خواست قرار می دهند معترض هستند به همین منظور برخی از این فروشندگان تمایل چندانی به خرید و فروش این برندهای چینی ندارند.
به دلیل عدم اطلاعات کافی برای ارائه مشخصات فنی گوشی‌های چینی، فروشندگان این کالا نمی‌توانند اطلاعات گسترده‌ای را در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند. این در شرایطی است که فروشندگان برای معرفی این گوشی‌ها تنها به تعداد بلندگو و نوع دوربین آن اشاره می کنند.
هم اکنون مدل های متفاوتی از مارک‌های چینی در بازار موجود است که می توان به مدل های LV2008 که به تازگی وارد بازار تلفن همراه تهران شده اشاره کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا